BAHASA BUGIS

View previous topic View next topic Go down

BAHASA BUGIS

Post  Jalak on Wed Nov 04, 2009 10:19 am

ermmm... Bahasa Bugis nie loghat ikut negeri ker... scratch

ahhhhh, as long as dapat belajar bahasa bugis kan kan kan..... Anybody kat sini sesiapa yang boleh berbahasa bugis sila-silakan lah...
study

AGA GAREBA (apa khabar) forumer RG? Laughing

Jalak

Posts : 40
Join date : 2009-11-03
Age : 44

View user profile http://ecpi4u.weebly.com

Back to top Go down

Bantai je bro

Post  budak_sanggang on Wed Nov 04, 2009 10:34 am

Jalak wrote:ermmm... Bahasa Bugis nie loghat ikut negeri ker... scratch

ahhhhh, as long as dapat belajar bahasa bugis kan kan kan..... Anybody kat sini sesiapa yang boleh berbahasa bugis sila-silakan lah...
study

AGA GAREBA (apa khabar) forumer RG? Laughing

Bantai je Bro asalkan ada bunyi... ekeke. Kira bahasa dan loghat lah tu. Ekekeke pirat Suspect Crying or Very sad Shocked Rolling Eyes Wink What a Face

budak_sanggang

Posts : 106
Join date : 2009-11-01
Age : 45
Location : Temerloh - Pekan - Kuala Pilah

View user profile http://higoat-2009.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: BAHASA BUGIS

Post  halismy on Tue Nov 10, 2009 2:47 am

budak_sanggang wrote:
Jalak wrote:ermmm... Bahasa Bugis nie loghat ikut negeri ker... scratch

ahhhhh, as long as dapat belajar bahasa bugis kan kan kan..... Anybody kat sini sesiapa yang boleh berbahasa bugis sila-silakan lah...
study

AGA GAREBA (apa khabar) forumer RG? Laughing

Bantai je Bro asalkan ada bunyi... ekeke. Kira bahasa dan loghat lah tu. Ekekeke pirat Suspect Crying or Very sad Shocked Rolling Eyes Wink What a Face

salam ukhuwah dr halismy buat kulaanku jalak......betul ker nie...... lol! lol! lol!
main belasah jer.. Basketball Basketball

halismy

Posts : 165
Join date : 2009-11-01

View user profile

Back to top Go down

Re: BAHASA BUGIS

Post  azams74lgsb on Tue Nov 10, 2009 12:56 pm

halismy wrote:
budak_sanggang wrote:
Jalak wrote:ermmm... Bahasa Bugis nie loghat ikut negeri ker... scratch

ahhhhh, as long as dapat belajar bahasa bugis kan kan kan..... Anybody kat sini sesiapa yang boleh berbahasa bugis sila-silakan lah...
study

AGA GAREBA (apa khabar) forumer RG? Laughing

Bantai je Bro asalkan ada bunyi... ekeke. Kira bahasa dan loghat lah tu. Ekekeke pirat Suspect Crying or Very sad Shocked Rolling Eyes Wink What a Face

salam ukhuwah dr halismy buat kulaanku jalak......betul ker nie...... lol! lol! lol!
main belasah jer.. Basketball Basketball
..


Kulaan tu rasa nya bahasa banjar...
lagi satu..bahasa bugis ni ade 7 loghat ..payah beb...saya tahu ni jee wareng-wareng ku delak..maksudnya lebih kurang cam nak jalan2 nak gi makan..hehehe..itupun member kat kota tinggi yg bagitau...dia pun takleh ckp bugis pasal ade banyak loghatnye....harap namaje nama bugis....hehehe tapi haram spatah tak tau bahasa dia..

azams74lgsb

Posts : 14
Join date : 2009-11-04

View user profile

Back to top Go down

Re: BAHASA BUGIS

Post  Jalak on Tue Nov 10, 2009 1:06 pm

halismy wrote:salam ukhuwah dr halismy buat kulaanku jalak......betul ker nie...... lol! lol! lol!
main belasah jer.. Basketball Basketball

salam ukhuwah gak untuk halismy.... mari kita ramai-ramai belajar bahasa bugis... Laughing

"KULAANKU" tu rasa-rasanya takder dalam kamus bahasa bugis.... hehehe

SAYA = eyak
KAMU = ekko
DIA = allenah

afro


Last edited by Jalak on Tue Nov 10, 2009 1:16 pm; edited 1 time in total

Jalak

Posts : 40
Join date : 2009-11-03
Age : 44

View user profile http://ecpi4u.weebly.com

Back to top Go down

Re: BAHASA BUGIS

Post  Jalak on Tue Nov 10, 2009 1:15 pm

azams74lgsb wrote:
Kulaan tu rasa nya bahasa banjar...
lagi satu..bahasa bugis ni ade 7 loghat ..payah beb...saya tahu ni jee wareng-wareng ku delak..maksudnya lebih kurang cam nak jalan2 nak gi makan..hehehe..itupun member kat kota tinggi yg bagitau...dia pun takleh ckp bugis pasal ade banyak loghatnye....harap namaje nama bugis....hehehe tapi haram spatah tak tau bahasa dia..

mungkin gak kulaan tu bahasa banjar, tapi tak pastilah... mungkin orang banjar leh confirmkan... Rolling Eyes

azam... tak tau lak bahasa bugis ada 7 loghat... huhuhu... mungkin bugis yang ada kat malaysia nie ada 1 atau 2 loghat jek kot...tapi mana-mana aku pegi kat sekitar johor bila ada orang yang berbahasa bugis aku boleh fahamlah jugak...

"WARENG-WARENG KU DELAK" aku tak faham pulak.... hehehe

Bahasa Bugis yang Aku Pelajari :-
JALAN-JALAN = JOKKA-JOKKA
PERGI = LEKKAH
MAKAN = MANDRE


afro

Jalak

Posts : 40
Join date : 2009-11-03
Age : 44

View user profile http://ecpi4u.weebly.com

Back to top Go down

Re: BAHASA BUGIS

Post  azams74lgsb on Tue Nov 10, 2009 2:17 pm

Jalak wrote:
azams74lgsb wrote:
Kulaan tu rasa nya bahasa banjar...
lagi satu..bahasa bugis ni ade 7 loghat ..payah beb...saya tahu ni jee wareng-wareng ku delak..maksudnya lebih kurang cam nak jalan2 nak gi makan..hehehe..itupun member kat kota tinggi yg bagitau...dia pun takleh ckp bugis pasal ade banyak loghatnye....harap namaje nama bugis....hehehe tapi haram spatah tak tau bahasa dia..

mungkin gak kulaan tu bahasa banjar, tapi tak pastilah... mungkin orang banjar leh confirmkan... Rolling Eyes

azam... tak tau lak bahasa bugis ada 7 loghat... huhuhu... mungkin bugis yang ada kat malaysia nie ada 1 atau 2 loghat jek kot...tapi mana-mana aku pegi kat sekitar johor bila ada orang yang berbahasa bugis aku boleh fahamlah jugak...

"WARENG-WARENG KU DELAK" aku tak faham pulak.... hehehe

Bahasa Bugis yang Aku Pelajari :-
JALAN-JALAN = JOKKA-JOKKA
PERGI = LEKKAH
MAKAN = MANDRE


afro

nampaknya sedara sorang je yg boleh kompermkan bahasa bugis ni.....ade betul tu mungkin 1 atau 2 loghat jee kat mesia ni...
sebelum ni aku kenal dgn sorang mat indon kat area umah aku...katanya dia org bugis..tengok raut muka pahit kelat gak orgnya..tapi gaya bahasa adushhh...lemah lembut..bila dia berbahasa bugis aku dgr cam sedapjeee..bunyi dia....bila aku tanya dia bugis ape dia kata bugis Anrokang ke anrokong..itu le bunyi dia dan dia tanya aku..aku pun kenkununnya nak la bugis gak dan bagitau dia ikut salasilah daeng chelaq ...tapi yg klakarnya dia kata takpnah dgr pun salasilah daeng chelaq..huhuhu.....org bugis sendiri dari tanah bugis tak knal daeng chelaq..hehehe..ni yg malu nak ngaku bugis ni.....lagi satu sedara bugis ape? bugis kota tinggi ke?

azams74lgsb

Posts : 14
Join date : 2009-11-04

View user profile

Back to top Go down

Re: BAHASA BUGIS

Post  halismy on Tue Nov 10, 2009 3:48 pm

Jalak wrote:
halismy wrote:salam ukhuwah dr halismy buat kulaanku jalak......betul ker nie...... lol! lol! lol!
main belasah jer.. Basketball Basketball

salam ukhuwah gak untuk halismy.... mari kita ramai-ramai belajar bahasa bugis... Laughing

"KULAANKU" tu rasa-rasanya takder dalam kamus bahasa bugis.... hehehe

SAYA = eyak
KAMU = ekko
DIA = allenah

afro

hehehe.....orait2 What a Face What a Face tu main belasah jer....apa2 pun nak belajar juga ckit bhs bugis nie..... study study study

halismy

Posts : 165
Join date : 2009-11-01

View user profile

Back to top Go down

Re: BAHASA BUGIS

Post  aren on Wed Nov 11, 2009 9:20 am

salam smua...

sya nie pon ktrunan bugis...
tp sya lgsg xtao ckp bugis...
yg bley ckp bhsa bgis cma nenek n mak n mak sdra jer...
klu blik kg, msti tergelak je klu dgr depa brsmbg...
bkn xmao blajar.. tp berbelit da lidah nie...
dr dlu smpi skrg sya hya tao 'mandre'... hahahahahaha...
atok plak org utara...
so, kdg2 atok pon tergelak jer dgr depa bersmbg...

aren

Posts : 25
Join date : 2009-11-01
Age : 32

View user profile

Back to top Go down

Re: BAHASA BUGIS

Post  Jalak on Thu Nov 12, 2009 6:09 pm

azams74lgsb wrote:
nampaknya sedara sorang je yg boleh kompermkan bahasa bugis ni.....ade betul tu mungkin 1 atau 2 loghat jee kat mesia ni...
sebelum ni aku kenal dgn sorang mat indon kat area umah aku...katanya dia org bugis..tengok raut muka pahit kelat gak orgnya..tapi gaya bahasa adushhh...lemah lembut..bila dia berbahasa bugis aku dgr cam sedapjeee..bunyi dia....bila aku tanya dia bugis ape dia kata bugis Anrokang ke anrokong..itu le bunyi dia dan dia tanya aku..aku pun kenkununnya nak la bugis gak dan bagitau dia ikut salasilah daeng chelaq ...tapi yg klakarnya dia kata takpnah dgr pun salasilah daeng chelaq..huhuhu.....org bugis sendiri dari tanah bugis tak knal daeng chelaq..hehehe..ni yg malu nak ngaku bugis ni.....lagi satu sedara bugis ape? bugis kota tinggi ke?

kalau sebelah indonesia dan sulawesi tu dialek diaorang kekadang aku pun tak berapa nak faham sangat dan kekadang langsung tak faham...huhuhu

kalau ada gelaran daeng tu kira2nya keturunan bangsawan gak lah, tapi nama orang yang bangsa bugis nie kekadang pelik2 dan kelakar gak aku dengar... nasib baik bapak aku tak letak nama pelik2 kat aku nie... Very Happy

aku nie kalau cakap bugis pelat sikit tapi kalau orang lain cakap aku boleh faham sepenuhnya sebab belajar dulu ngan arwah nenek dan arwah atuk aku. azam kat kota ke? saya asal dari BENUT, PONTIAN.... Cool ada saudara kat Benut ke?

Jalak

Posts : 40
Join date : 2009-11-03
Age : 44

View user profile http://ecpi4u.weebly.com

Back to top Go down

Re: BAHASA BUGIS

Post  Jalak on Thu Nov 12, 2009 6:13 pm

aren wrote:salam smua...

sya nie pon ktrunan bugis...
tp sya lgsg xtao ckp bugis...
yg bley ckp bhsa bgis cma nenek n mak n mak sdra jer...
klu blik kg, msti tergelak je klu dgr depa brsmbg...
bkn xmao blajar.. tp berbelit da lidah nie...
dr dlu smpi skrg sya hya tao 'mandre'... hahahahahaha...
atok plak org utara...
so, kdg2 atok pon tergelak jer dgr depa bersmbg...

Aga gareba aren? mandre mi nisso ko....hehehehe
furah no mandre nandre?
foleh figi ko?

study

Jalak

Posts : 40
Join date : 2009-11-03
Age : 44

View user profile http://ecpi4u.weebly.com

Back to top Go down

mampuih den....

Post  aren on Fri Nov 13, 2009 7:59 am

Jalak wrote:
aren wrote:salam smua...

sya nie pon ktrunan bugis...
tp sya lgsg xtao ckp bugis...
yg bley ckp bhsa bgis cma nenek n mak n mak sdra jer...
klu blik kg, msti tergelak je klu dgr depa brsmbg...
bkn xmao blajar.. tp berbelit da lidah nie...
dr dlu smpi skrg sya hya tao 'mandre'... hahahahahaha...
atok plak org utara...
so, kdg2 atok pon tergelak jer dgr depa bersmbg...

Aga gareba aren? mandre mi nisso ko....hehehehe
furah no mandre nandre?
foleh figi ko?

study


hahahahaha....
mampuih la den...
mano la den tao jang oii...
apo maksud dio tuh jang.??

aren

Posts : 25
Join date : 2009-11-01
Age : 32

View user profile

Back to top Go down

Re: BAHASA BUGIS

Post  azams74lgsb on Fri Nov 13, 2009 2:59 pm

Jalak wrote:
azams74lgsb wrote:
nampaknya sedara sorang je yg boleh kompermkan bahasa bugis ni.....ade betul tu mungkin 1 atau 2 loghat jee kat mesia ni...
sebelum ni aku kenal dgn sorang mat indon kat area umah aku...katanya dia org bugis..tengok raut muka pahit kelat gak orgnya..tapi gaya bahasa adushhh...lemah lembut..bila dia berbahasa bugis aku dgr cam sedapjeee..bunyi dia....bila aku tanya dia bugis ape dia kata bugis Anrokang ke anrokong..itu le bunyi dia dan dia tanya aku..aku pun kenkununnya nak la bugis gak dan bagitau dia ikut salasilah daeng chelaq ...tapi yg klakarnya dia kata takpnah dgr pun salasilah daeng chelaq..huhuhu.....org bugis sendiri dari tanah bugis tak knal daeng chelaq..hehehe..ni yg malu nak ngaku bugis ni.....lagi satu sedara bugis ape? bugis kota tinggi ke?

kalau sebelah indonesia dan sulawesi tu dialek diaorang kekadang aku pun tak berapa nak faham sangat dan kekadang langsung tak faham...huhuhu

kalau ada gelaran daeng tu kira2nya keturunan bangsawan gak lah, tapi nama orang yang bangsa bugis nie kekadang pelik2 dan kelakar gak aku dengar... nasib baik bapak aku tak letak nama pelik2 kat aku nie... Very Happy

aku nie kalau cakap bugis pelat sikit tapi kalau orang lain cakap aku boleh faham sepenuhnya sebab belajar dulu ngan arwah nenek dan arwah atuk aku. azam kat kota ke? saya asal dari BENUT, PONTIAN.... Cool ada saudara kat Benut ke?


saya kat kolumpo...bulan 12 tahun lepas gi kota tinggi..umah member 1 tmpt kerja kahwin...betul tu nama dorang ni pelik2 sikit
mcm nama arwah datuk saya Hitam bin Laba nasib baik saya tak hitam..cume hitam2 manis jeee..hehehe....saudara saya kat Benut takde, tapi kat johor bahru tu ade la 2-3 family lagi2 kat taman pelangi....dorang pun tak berbahasa bugis..kebanyakan sedara-mara saya banyak yg tak tahu berbahasa bugis..cuma belah arwah datuk saya je yg boleh..itupun kebanyakan mereka pun dah takde...huhuhu..
dulu ade sekali dlm majalah 3 jemputan anak2 bugis tak kira salasiah apepun asalkan anak bugis..pegi kat kota tinggi kumpul kat situ kenal2 dgn saudara mara...tapi keluarga saya tak pegilaaa..pasal segan laaa.. x reti ckp bugis.. ini dah kenal dgn saudara syukur.. alhamdullillah ade juga anak bugis yg boleh ngajar sikit2 kat saya..terima kasih saudara....

Saudara boleh translete kan ke bahasa bugis tak ayat dibwh

Salam sayang dari kekanda mu
Sayang kanda pada dinda takkan luput dlm sanubari...
itu janji kanda....percayalah...

ini nak bagi kat org umah ni..dia pun darah raja bugis..ek je lebih..tapi ckp bugis pun tak tahu cam saya gak...wakakaka... rabbit

azams74lgsb

Posts : 14
Join date : 2009-11-04

View user profile

Back to top Go down

Re: BAHASA BUGIS

Post  aren on Fri Nov 13, 2009 3:50 pm

btol tu bro...
nma2 depa nie smua plik2 sket...

nma nenek sya : HAMIDAH BT DAENG PASINRING... (xke pelik tu?)
kaum krabat sblh nenek rmai kat bt5 kat seberang PLAZA ANGSANA JB...
pastu rmi gak kat masai...

aren

Posts : 25
Join date : 2009-11-01
Age : 32

View user profile

Back to top Go down

Re: BAHASA BUGIS

Post  azams74lgsb on Fri Nov 13, 2009 4:23 pm

aren wrote:btol tu bro...
nma2 depa nie smua plik2 sket...

nma nenek sya : HAMIDAH BT DAENG PASINRING... (xke pelik tu?)
kaum krabat sblh nenek rmai kat bt5 kat seberang PLAZA ANGSANA JB...
pastu rmi gak kat masai...


hehehe..bukan pelik tapi disebabkan jarang2 kita dgr nama sebutan berbunyi camtu....
DAENG tu bak kata sedara jalak dari golongan bangsawan tu...

azams74lgsb

Posts : 14
Join date : 2009-11-04

View user profile

Back to top Go down

Q&A

Post  Jalak on Fri Nov 13, 2009 5:58 pm

aren wrote:
Jalak wrote:

Aga gareba aren? mandre mi nisso ko....hehehehe
furah no mandre nandre?
foleh figi ko?

study

hahahahaha....
mampuih la den...
mano la den tao jang oii...
apo maksud dio tuh jang.??

hehehe... tu just basic jek... percakapan yang agak mudah dan biasa jek...

maksudnya :-
apa khabar aren? makan jek kau tau.....hehehehe
kau dah makan nasi ker?
kau dari mana?

ahaks.... study

jawapan untuk pertanyaan tu :-

Gareba madicing. ero mi nisseng kak....
furah nak mandre nandre onang...
iyak foleh kota tinggi...

Jalak

Posts : 40
Join date : 2009-11-03
Age : 44

View user profile http://ecpi4u.weebly.com

Back to top Go down

Re: BAHASA BUGIS

Post  Jalak on Fri Nov 13, 2009 6:11 pm

aren wrote:btol tu bro...
nma2 depa nie smua plik2 sket...

nma nenek sya : HAMIDAH BT DAENG PASINRING... (xke pelik tu?)
kaum krabat sblh nenek rmai kat bt5 kat seberang PLAZA ANGSANA JB...
pastu rmi gak kat masai...

nama-nama sebelah emak ngan abah mahupun saudara-saudara aku pun agak-agak pelik gak nama diaorang... tapi sekarang nie mungkin semua dah 'educated' sikit, so nama takder lah pelik2 lagi untuk diaorang letak kat nama anak2 diaorang... Smile

Kenapa nenek aren tak ada DAENG tu....tercicir kot.... scratch
Nenek aren masih ada lagi ker? Sekarang nie kat mana? Manalah tau dia kenal ker arwah atuk ngan arwah nenek kita.... Rolling Eyes

ooo.. kat batu 5. kalau kata sana kita ada 1 keluarga saudara sebelah mak...kira2 pangkat nenek kita gak lah... ermmmm. Kalau kat masai tu takder lah...

Jalak

Posts : 40
Join date : 2009-11-03
Age : 44

View user profile http://ecpi4u.weebly.com

Back to top Go down

Re: BAHASA BUGIS

Post  Jalak on Fri Nov 13, 2009 6:15 pm

azams74lgsb wrote:
aren wrote:btol tu bro...
nma2 depa nie smua plik2 sket...

nma nenek sya : HAMIDAH BT DAENG PASINRING... (xke pelik tu?)
kaum krabat sblh nenek rmai kat bt5 kat seberang PLAZA ANGSANA JB...
pastu rmi gak kat masai...


hehehe..bukan pelik tapi disebabkan jarang2 kita dgr nama sebutan berbunyi camtu....
DAENG tu bak kata sedara jalak dari golongan bangsawan tu...

memang jarang2 pun kita dengar nama macam tu, contohnya PAUSIRIK, MIDEK, NONEK, KACICHIK, PALAMEH...etc pirat

DAENG nie ala-ala macam SYED, SHARIFAH....

Jalak

Posts : 40
Join date : 2009-11-03
Age : 44

View user profile http://ecpi4u.weebly.com

Back to top Go down

Re: BAHASA BUGIS

Post  Sponsored content Today at 12:35 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum