TELUR ITIK BELIMBING BULUH

View previous topic View next topic Go down

TELUR ITIK BELIMBING BULUH

Post  rusaida on Mon Nov 02, 2009 4:08 pm

MEMBACA POST DI RG PSL TELOR ITIK KT RG TERINGAT SATU RESEPI NIE..

BAHAN- BAHAN
I BIJI TELUR ITIK
4 BIJI BELIMBING BULUH(Kenal ke belimbing buluh lagu mano?tk kenai tnya kt psar..hehe)
3 ULAS BAWANG MERAH
2 ULAS BAWANG PUTIH
10 BIJI CILI PADI(klu nk berasap leh tmbah..tknak podah ..kurenkn cili)
2 BATANG SERAI
SEDIKIT KUNYIT HIDUP
ASAM KEPING
I CAWAN SUSU RENDAH LEMAK(Boleh tukar ngn santan bgi yg sukakan santan)
GARAM GULA SECUKUP RASA

CARA MEMBUATNYA
1.MASUKKAN CILI PADI,BAWANG2,KUNYIT YG TELAH DITUMBUK KE DALAM SUSU RENDAH LEMAK/SANTAN
2.KEMUDIAN MASUKKAN SERAI,ASAM KEPING DAN BELIMBING BULUH
3.PECAHKAN TELUR ITIK DAN BIARKAN IA MENDIDIH
4.SETELAH MENDIDH MASUKKAN GARAM GULA SECUKUP RASA.
5.SEDIA DIHIDANG NGN NASI PUTIH N ULAMAN PLUS BUDU/CENCALUK/SAMBAL BELACAN/SAMBAL TEMPOYAK
(BOLEH TAMBAH TEMPOYAK UNTK VARIETY) Very Happy

INFO:TELUR ITIK DIPERCAYAI MEMPUNYAI BYK KHASIAT DAN BAGUS UTK KESIHATAN BRBANDING TELUR AYAM.

rusaida

Posts : 38
Join date : 2009-11-02

View user profile

Back to top Go down

Sedapnya...

Post  budak_sanggang on Mon Nov 02, 2009 4:13 pm

Telor itik memang feveret abi... hehehe. Teringat masakan mak. Adododododo. Sodapnya. Hari ni abi masak nasi goreng untuk ummi dan umar hehe sebab abi cuti... dah lama tak memasak. Alhamdulillah skil ada lagi ahaksssssssssssssss. Cam yoyo je sodap!!!

budak_sanggang

Posts : 106
Join date : 2009-11-01
Age : 45
Location : Temerloh - Pekan - Kuala Pilah

View user profile http://higoat-2009.blogspot.com/

Back to top Go down

telor itik

Post  rusaida on Mon Nov 02, 2009 4:19 pm

wah..habibi umi masak nasi goreng..tentu sedap tue..klu msk gulai lemak kuning telor itik ni mesti lgiiiiiiii sedap umi makan..hehe..kna cuba tuh..tpi tu asas je..bole disesuaiiiiikn dgn citarasa masing2..masak lemak cili padi telor itik pn sodap..or gulai kari..emm..tk sabr cuti nk blik kg..kejar itik..heehe

rusaida

Posts : 38
Join date : 2009-11-02

View user profile

Back to top Go down

Dah pernah masak...

Post  budak_sanggang on Mon Nov 02, 2009 4:40 pm

Dah pernah buat relor itik masak lomak ekekek... Hehe. Bolehlah sikit2 abi ni. Kampong di mana???

budak_sanggang

Posts : 106
Join date : 2009-11-01
Age : 45
Location : Temerloh - Pekan - Kuala Pilah

View user profile http://higoat-2009.blogspot.com/

Back to top Go down

sodap ko???

Post  adam on Mon Nov 02, 2009 6:34 pm

hmmm...nanti adam nak ghaso la abi msak k...
nak ghaso sodap mano...
sampai jilat jari tak bounce bounce

adam

Posts : 1
Join date : 2009-11-02

View user profile

Back to top Go down

Datang je...

Post  budak_sanggang on Tue Nov 03, 2009 5:56 pm

adam wrote:hmmm...nanti adam nak ghaso la abi msak k...
nak ghaso sodap mano...
sampai jilat jari tak bounce bounce


Kacang je tu ahaksssssssssssss

budak_sanggang

Posts : 106
Join date : 2009-11-01
Age : 45
Location : Temerloh - Pekan - Kuala Pilah

View user profile http://higoat-2009.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: TELUR ITIK BELIMBING BULUH

Post  Lan on Wed Nov 04, 2009 10:45 am

budak_sanggang wrote:Dah pernah buat relor itik masak lomak ekekek... Hehe. Bolehlah sikit2 abi ni. Kampong di mana???

kalau balik umah mentua, kat dapur tu bersusun molor(abi paham la maksud molor ni) penuh ngan telur itik. jeruk air garam...hehe

Lan

Posts : 6
Join date : 2009-11-02

View user profile

Back to top Go down

Molor....

Post  budak_sanggang on Wed Nov 04, 2009 12:29 pm

Lan wrote:
budak_sanggang wrote:Dah pernah buat relor itik masak lomak ekekek... Hehe. Bolehlah sikit2 abi ni. Kampong di mana???

kalau balik umah mentua, kat dapur tu bersusun molor(abi paham la maksud molor ni) penuh ngan telur itik. jeruk air garam...hehe


Molor... haahahahahahaha. menda apa tu? Ahakssssssssssssssssssssss.

budak_sanggang

Posts : 106
Join date : 2009-11-01
Age : 45
Location : Temerloh - Pekan - Kuala Pilah

View user profile http://higoat-2009.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: TELUR ITIK BELIMBING BULUH

Post  halismy on Wed Nov 04, 2009 10:03 pm

budak_sanggang wrote:Telor itik memang feveret abi... hehehe. Teringat masakan mak. Adododododo. Sodapnya. Hari ni abi masak nasi goreng untuk ummi dan umar hehe sebab abi cuti... dah lama tak memasak. Alhamdulillah skil ada lagi ahaksssssssssssssss. Cam yoyo je sodap!!!

cayaaaa la....Abi masak nasi goreng, leh mintak sepinggan... bounce bounce bounce

halismy

Posts : 165
Join date : 2009-11-01

View user profile

Back to top Go down

nasi goreng respekla pulok

Post  rusaida on Thu Nov 05, 2009 8:55 am

halismy wrote:
budak_sanggang wrote:Telor itik memang feveret abi... hehehe. Teringat masakan mak. Adododododo. Sodapnya. Hari ni abi masak nasi goreng untuk ummi dan umar hehe sebab abi cuti... dah lama tak memasak. Alhamdulillah skil ada lagi ahaksssssssssssssss. Cam yoyo je sodap!!!

cayaaaa la....Abi masak nasi goreng, leh mintak sepinggan... bounce bounce bounce

sedap sangat ke nasik goreng abi tu..emm..bole bagi resepi la kalu camtu..apa kata namakan dia nasi goreng cyber..or nasi goreng respek mari...emm alahai Idea albino

rusaida

Posts : 38
Join date : 2009-11-02

View user profile

Back to top Go down

Re: TELUR ITIK BELIMBING BULUH

Post  zai on Thu Nov 05, 2009 9:37 am

budak_sanggang wrote:
Lan wrote:
budak_sanggang wrote:Dah pernah buat relor itik masak lomak ekekek... Hehe. Bolehlah sikit2 abi ni. Kampong di mana???

kalau balik umah mentua, kat dapur tu bersusun molor(abi paham la maksud molor ni) penuh ngan telur itik. jeruk air garam...hehe


Molor... haahahahahahaha. menda apa tu? Ahakssssssssssssssssssssss.

Abi..kalo tak silap kome la molor tu botol plastik/kaca beso yang penutup dia tu warna merah..dulu masa kome kecik2 penah dengo perkataan tu...betul tak Lan?

zai

Posts : 4
Join date : 2009-11-03

View user profile

Back to top Go down

telor itik lgi

Post  rusaida on Thu Nov 05, 2009 11:09 am

zai wrote:
budak_sanggang wrote:
Lan wrote:
budak_sanggang wrote:Dah pernah buat relor itik masak lomak ekekek... Hehe. Bolehlah sikit2 abi ni. Kampong di mana???

kalau balik umah mentua, kat dapur tu bersusun molor(abi paham la maksud molor ni) penuh ngan telur itik. jeruk air garam...hehe


Molor... haahahahahahaha. menda apa tu? Ahakssssssssssssssssssssss.

Abi..kalo tak silap kome la molor tu botol plastik/kaca beso yang penutup dia tu warna merah..dulu masa kome kecik2 penah dengo perkataan tu...betul tak Lan?

kalu kt kg ambo telor masin tudibuat dalam tanah liat yg dikepal sekeliling telor tu campur ngn arang skit..pahu biar seketika..raso dia lain dr hok loni..ade umphh sikitla

rusaida

Posts : 38
Join date : 2009-11-02

View user profile

Back to top Go down

Re: TELUR ITIK BELIMBING BULUH

Post  Sponsored content Today at 12:37 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum